Hänvisningsstödet är Region Stockholms gemensamma rutin för enhetlig, tydlig och patientsäker hänvisning.

Vid patientens första kontakt med vården ska vårdgivare som tar emot den vårdsökande via telefon, digitalt eller på en mottagning – använda Hänvisningsstödet tillsammans med de regionala regler och principer för hänvisningar som finns inom Region Stockholm. Målet för hälso- och sjukvården är att sjuka och skadade invånare ska få vård med rätt kompetens på rätt plats och i rätt tid. 

Principer för hänvisning | Hänvisningsstödet (sll.se)

Därför finns Hänvisningsstödet

Det är patientens medicinska tillstånd som avgör var skadan eller sjukdomen ska tas om hand. De olika vårdformerna har olika förutsättningar, kompetens, tillgänglighet och utrustning, för att ta emot olika skador och sjukdomar.
Beslutsstödet hjälper dig att hänvisa till rätt vårdform utifrån patientens symtom. 

När patienterna snabbare får rätt vård av rätt kompetens på rätt plats fungerar hälso-och sjukvården bättre. Gemensamma arbetssätt och rutiner underlättar om patienten behöver hänvisas till en annan vårdform. Då alla hänvisar på samma sätt enligt fastställd rutin ligger inte ansvaret enbart på den enskilda medarbetaren. Hänvisningsstödet ger stöd och relevanta argument i mötet med patienten.

Ger stöd till den kliniska bedömningen

Hänvisningsstödet är ett komplement till vårdpersonalens kliniska bedömning av patientens symtom. Även om det är ett krav att använda Hänvisningsstödet  är det alltid vårdens medarbetare som utifrån sin kompetens och erfarenhet gör den slutliga bedömningen. Alla hänvisningar ska dokumenteras med avsedda sökord i journalsystemet.

För att använda Hänvisningsstödet i ditt arbete behöver du gå e-utbildningen i att bedöma och hänvisa patienter.
För ett effektivt, strukturerat och patientsäkert bedömningssamtal och för att på ett motiverande sätt kunna hänvisa till rätt vårdform, rekommenderas det att en speciell samtalsmetodik används tillsammans med användandet av RGS webb och Hänvisningsstödet – samtalsprocessen.

Läs mer om utbildningar i Hänvisningsstödet och samtalsprocessen här

Nyttan med stödet

  • Patientsäker hänvisning
  • Stödja vårdens medarbetare i ansvaret att hänvisa vårdsökande
  • Skapa tydlighet i vårdgivares uppdrag och underlätta samverkan mellan vårdgivare