Hänvisningsstödet är en webbaserad tjänst som förvaltas av Hälso- och sjukvårdsförvaltningen i Region Stockholm.
Det medicinska innehållet i Hänvisningsstödet hämtas från Inera och är samma som i det nationella stödet för sjukvårdsrådgivning – 1177 Rådgivningsstödet webb (1177 RGS webb) (Obs, annan definition på brådskegraden skyndsamt i Hänvisningsstödet jämfört med 1177 RGS webb).
På RGS webb finns över 2000 symtombeskrivningar med tillhörande brådskegrader.
Samma symtombeskrivningar och brådskegrader finns även i Hänvisningsstödet, där man även pekar mot de vårdformer inom regionen som har uppdrag att ta emot vårdsökande med aktuellt symtom för en första medicinsk bedömning innan diagnos är ställd.
Kvalitetssäkring av innehåll
De medicinska beslutsunderlagen och brådskegrader:
Det medicinska innehållet i beslutsunderlagen uppdateras och kvalitetssäkras regelbundet av Rådgivningsstödets medicinska redaktion på Inera.
Läs mer om Ineras 1177 RGS webb här: 1177 rådgivningsstödet webb – Inera.
Hänvisningar i Region Stockholm:
Ändringar av befintliga, och tillägg av nya hänvisningar, uppdateras och kvalitetssäkras av Hänvisningsstödets förvaltningsgrupp på Hälso- och sjukvårdsförvaltningen. Detta sker kontinuerligt utifrån vårduppdrag och sjukvårdsystemets struktur i regionen. Målsättningen är att Hänvisingsstödet alltid ska vara uppdaterat med hur verkligheten ser ut och att man som användare alltid ska kunna lita på det som står i stödet. Regionens chefsläkare är innehållsägare för Hänvisningsstödet.
Uppdateringar av hänvisningar kan bland annat ske vid
- revideringar av det medicinska innehållet (1177 RGS webb)
- förändringar av vårduppdragen
- ändrade förutsättningar hos vårdverksamheterna
- händelseanalys vid avvikelser
- Kontinuerliga kvalitetsgranskningar
Kontakt
Genom att kontakta Hänvisningsstödet med dina frågor, synpunkter och idéer är du med och utvecklar beslutsstödet. Mejla gärna hanvisning.hsf@sll.se